donderdag 28 maart 2013

Wintersport in Serfaus


Korte ski-en winterwandelvakantie van Woensdag tot Zondag in Serfaus in Oostenrijk.

(20 t/m 24 maart 2013)

Woensdag zijn we vroeg vertrokken; over de Fernnpass met vignet (er wordt gecontroleerd) reden we naar Serfaus.

 
De 13 bochten ri. Fiss doen denken aan een “echte” pas. Na Fiss komen we bij Serfaus en we gaan door de hoofdstraat, Dorfbahnstrasse, naar het einde van Serfaus, dichtbij de pistes en de skiliften; rechts van ons ligt Hotel Gabriela. ( www.gabriela-serfaus.at ) De auto wordt, nadat de bagage is uitgepakt, door de hoteleigenaar persoonlijk in de ondergrondse garage gezet. Bij vertrek rijdt hij de auto weer voor de ingang van het hotel; super service. Trouwens Hotel Gabriela is een super onderkomen: Jausen, wellness en zeer goed eten.

 

 
De skipassen en het ski-hok vinden we direkt aan de overzijde van de straat; met de ski-pass kunnen we het verwarmde hok openen en dichtdoen. Het is met de ski’s slechts 50 m tot de kabelbanen.



Donderdag gaan de skiërs, gebruik makend van de verschillende kabelbanen diverse tochten maken; het is een prachtig skigebied; op grote hoogte bij de Masner is de sneeuw altijd zeer goed!





 Als winterwandelaar heb ik mij ook een skipas gekocht, zodat ik de mooiste winterwandelingen kan maken op hoog niveau en zo kan ik het hele gebied Serfaus-Fiss-Ladis doorkruisen en alle berghutten aandoen. Het weer is vandaag super!


Ik ga deze eerste dag met de Komperdellbahn naar Panorama-restaurant Komperdell en dan met de Lazidbahn naar Restaurant Lassida; hier op de Lazidkopf heb ik een schitterend uitzicht! (2346 m).



 Het is mogelijk om met de Masner pistenbully als passagier mee te gaan dwars door de besneeuwde bergen op grote hoogten in dit prachtige gebied,door een gebied waar de wandelaars en skiërs niet komen; onderweg wordt een simpel bergrestaurant aangedaan (wel toegankelijk voor skiërs). Dit jaar ga ik niet weer mee en kies nu voor het wandelen!



Na de koffie op het terras van Restaurant Lassida ga ik weer met de kabelbaan ( Lazidbahn) terug naar restaurant de Komperdell en hier start mijn wandeling; de Panorama Genussweg, een zeer fraaie wandeling met vele bankjes en uitzichtpunten.
 


Onderweg zijn er zelfs ligstoelen die voorzien zijn van prachtige muziek en fraaie uitzichten.
 
 
Wat verder, na anderhalf uur, op deze Panorama Genussweg kom ik bij het startpunt van twee kabelbahnen; de Waldbahn naar Fiss en de Sunliner naar Serfaus. Ik neem de Sunliner kabelbaan, die dus weer terug gaat naar Serfaus.

 

 
In Serfaus even op een goed en zonnig terras gezeten met uitzicht op de skipiste en kabelbanen daarna Jausen (hapje en drankje) in ons Hotel en dan de sauna in.
Het was een prachtige dag!



Vrijdag weer stralend weer! Kaiserwetter noemen ze dat in Tirol! Nu met de Alpfkopfbahn naar de Alpfkopf op 2022 m en dan wandelend naar restaurant Komperdell op 1980 m ; hier ga ik koffiedrinkend van het uitzicht genieten. Hierna wandel ik een stukje over de rodelbahn en dan volgt een lange wandeling over de Genusserlebnisweg “Six Senses” .
 

Onderweg kom ik langs de mooi gelegen Rodelhütte. Mooi en gezellig bergrestaurant. Dan wandel ik door naar Serfaus en ga daar naar mijn terras. Om 4 uur is het tijd voor de Jause (kleine tussenmaaltijd) in hotel Gabriela en dan vlug de sauna in voor het galadiner met 7 gangen.
 
Heerlijk gewandeld en een prachtige dag!


 
Zaterdag weer schitterend weer!
Vandaag kabel ik met de Sunliner omhoog en ga dan een stuk wandelen via de Panorama Genussweg naar Moseralm en dan met de Moseralmbahn naar beneden naar Fiss.

 






Nu weer kabelend omhoog met de Schonjochbahn  naar Steinegg (1920 m) en verder omhoog naar Fisserjoch en restaurant Bergdiamant (2436 m). Prachtig uitzicht en genoten van “Kaffee und Kuchen”.
 



Ik wil nog graag een wandeling maken langs bergrestaurant “Leithe Wirt” en langs het beekje de Leithe, daarom ga ik nu weer omlaag kabelen naar Fiss en dan wandel ik door Fiss naar de Waldbahn.
 
Bij de uitgang van de Waldbahn ga ik linksom achter het gebouw naar beneden en 50 m verder volg ik de bordjes Leithe Wirt.

 



Op het terras van de Leithe wirt laat ik mij de "Veltliner Wein" weer goed smaken en in Serfaus zoek ik mij weer een plaats op mijn terras, alvorens ik mij in hotel Gabriela weer laat verwennen met Jause en sauna. Tijdens de slotavond  kregen we nog een prima maaltijd voorgeschoteld.
 
Zondagmorgen na een zeer uitgebreid ontbijt was het koffers pakken en keerden we tevreden en gebruind huiswaarts naar ons aller Twente.

Zie verder www.oetintwente.nl voor de kleine bergen!




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten