maandag 21 januari 2013

Zermatt Wintersport deel 3


                                     Zermatt winterport Wallis deel 3

Donderdagmorgen is het erg bewolkt, maar toch ga ik omhoog met de kabelbaan naar Matterhorn Glacier Paradise: eerst kabelen naar Furi dan met de gondel naar de Kleine Matterhorn (3883m).
Bovengekomen ga ik eerst naar het uitzichtspunt, waar de skiërs naar Italie afdalen. Limks van ons zien we de machtige Breithorn 4164 m hoog; in de zomer wordt deze berg vaak beklommen.

 
 
Nu ga ik naar het uitzichtsplatvorm op 3893 m, waar de temperatuur en het uitzicht uitstekend zijn. Vanaf dit punt zijn zeer veel vierduizenders te zien, waaronder de machtig,e indrukmakende Matterhorn en het Monte Rosa massief met de Dufourspitze (4634 m).
In het restaurant op de kleine Matterhorn is het goed toeven.

 
Terug ga ik al gondelend naar Trockener Steg en via de kabelbaan richting Furi; onderweg stap ik uit
bij Hotel-Restaurant Schwarzsee. Hier is het goed toeven bij Tanja en Dave: bij een gezellig muziekje (life-band) en met een schitterend uitzicht op de Matterhorn. Vele skiërs maken hier terecht een pauze om de inwendige mens te voorzien van een “drankje en een hapje”.

Hier staat, evenals Restaurant Schwarzsee, ook een mooi oud Italiaans huis tegen de achtergrond van de bergtoppen en de gletsjers, een fraai plaatje.
Nu ga ik verder kabelen naar Furi en dan naar Riffelberg, waar ik op de tandradbaan stap richting Zermatt. Bij Riffelalp zie ik in de bossen nog een vijftal gemzen!

In Zermatt aangekomen ga ik door de hoofdstraat naar het Matterhorn museum; dit is een zeer interessant museum; allerlei zaken uit het verleden worden ondergronds getoond; er staan zelfs ouderwetse “stadel” (walliser schuren) en een oud kerkje etc etc
 

Ook is de geschiedenis van de Matterhorn en het klimaat uitgebeeld, dit alles is zeer de moeite waard!

                                                                         Breithorn

 

                                                          Kleine Matterhorn


 
Gondel Rothorn

 
Matterhorn met veel wind boven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten