woensdag 16 januari 2013

Wallis en Zwitserland in winter deel 2

Zermatt in de winter deel 2
 
Zermatt in de winter deel 2
Dinsdag ga ik een uitstap maken naar het Rothorn-paradise; ik ga dan wandelend langs de beek naar de Sunnega ingang. Eerst moet ik per tandradbahn heel steil, dwars door de berg naar Sunnega op 2228 m (met de Sunnega-expres). Hier ga ik direkt door met de kabelbaan naar Blauherd op 2571 m en dan met de gondel naar Rothorn op 3103 m. Op dit hoogste punt bevind zich een Restaurant; van hieruit heeft men een fantastisch uitzicht op de gehele bergwereld. Dit is een van de mooiste uitzichtspunten van Zermatt.
 
 
Nadat ik koffie en Kuchen had verorberd ging ik per gondel weer terug naar Blauherd; hier bevindt zich restaurant Blue Lounge Blauherd met de over heerlijke Lachssandwich / Salmon sandwich of Warmes Walliser Paninibrot.
 
Hierna wil ik omlaag kabelen maar dit is door de wind even niet mogelijk en we moeten wachten. De lucht is blauw maar de föhnwind is hard. Dan ga ik na een tijdje met de kabelbaan terug naar Sunnega.
Bij Sunnega ga ik wandelen naar het oude gehucht Findeln, waar enige mooie berghutten-restaurants zijn. Hier in dit oude dorpje heb ik een mooi uitzicht op de Matterhorn. Na enige tijd  ga ik wandelend weer verder naar beneden naar Zermatt, onderwijl genietend van het uitzicht. Mijn gekochte spikes onder de wandelschoenen komen nu weer goed van pas!
 
 
 
Woensdag is het zwaar bewolkt; ik ga met de tandradbaan, de Gornergratbahn, naar boven in de hoop dat ik boven de wolken kom. Zodra ik halverwege ben bij halte Riffelberg wordt de lucht blauw en zo langzamerhand verdwijnen alle wolken en het wordt nog een “topdag”.
Ik trein naar het hoogste punt (Gornergrat) en ga op het terras van Restaurant Gornergrat zitten en genieten van het uitzicht.
 
 
Hierna wandel/klim ik omhoog naar het uitzichts- patvorm op 3089 m . Schitterend uitzicht naar alle kanten, staand tussen de vele vierduizenders en vele gletsjers, (o.a. de gornergratgletsjer). Het is tijd om naar beneden te gaan en ik stap uit bij de eerste halte Rotenboden. Hier is de start van mijn winterwandeling over de sneeuwpaden naar Riffelberg in een fantastisch decor.
 
Na ongeveer anderhalf uur kom ik aan bij Station Riffelberg met , u raadt het al, weer een mooi terras met prachtige uitzichten (Restaurant Riffelberg).
Hierna neem ik de kabelbaan naar Furi en ga dan al kabelend terug naar Zermatt!
Het was een mooie dag!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten